Zdraví 

Jaro vs. Mezinárodní den zdravého spánku

Mezinárodní den spánku a příchod jara. Co mají tyto dvě události společného? Datum. 21. března plni očekávání po dlouhé zimě oslavujeme první jarní den a zároveň si připomínáme důležitost kvalitního spánku. Souvislost mezi těmito dvěma svátky v jednom dni je nasnadě – jarní únava. Dnes se podíváme na to, jak se jí jednou pro vždy zbavit. . Naučíme vás, jak z každého jarního dne čerpat obrovskou dávku energie a ke sklonku dne spokojeně a rychle usnout.

Nespavost a další poruchy spánku jsou stále více diskutovaným a aktuálním tématem. Problémy se spánkem plynou z uspěchaného životního tempa a stresu. Přidejte k tomu sedavé zaměstnaní, nulovou aktivitu či zájmy a (nejen) jarní depresi spolu s nekvalitním spánkem máte naservírované na zlatém podnose.

Zbavte se negativních myšlenek!  

Zjednodušeně řečeno, způsob vašeho přemýšlení v kombinaci se životním stylem je stavebním pilířem a vizitkou kvality vašeho spánku. Nespavost vás nejčastěji trápí kvůli hlasitým a černým myšlenkám, které mají tendenci udeřit právě ve chvíli, kdy se uvolníte a ulehnete do postele.

Jak si od nich pomoci? Zkuste pro začátek jednoduchou a účinnou techniku. Zhluboka dýchejte a představte si, že každou takovou myšlenku doslova uchopíte do ruky a zahodíte. Při nádechu uchopte, při výdechu zahoďte. Postupně se dostanete k tomu, že se před spaním budete soustředit už jen na pozitivní věci, které vám přináší radost a naplnění. S těmi se usíná lépe.

Neříkáme tím, abyste ignorovali závažné životní otázky, které vám běhají hlavou, jen je vhodnější je začít řešit v průběhu dne a ne na jejím konci, kdy jste bez energie a potřebujete se zregenerovat.  

Osvojte si aktivity, které povedou ke kvalitnějšímu spánku!

A teď ke slíbeným tipům, které vám dopomohou dobít ztracenou energii a bezstarostně a zdravě spát. Bude to chtít alespoň malou změnu životního stylu, ale nezalekněte se a uvidíte, že se výsledky objeví již za velmi krátkou dobu.

Zacvičte si

Někdo se cvičením nemá sebemenší problém, někomu může jen myšlenka na pohyb činit fyzickou bolest. Překonejte prvotní odpor a hýbejte se. První várka endorfinů, hormonů štěstí, se dostaví velmi brzy.

Aktivitu si vyberte podle svého. Někomu vyhovuje makačka v posilovně, někomu dlouhá procházka v přírodě, dalšímu dynamická a relaxační jóga, jízda na kole či plavání. Máte nespočet možností, ze kterých si vyberte pro vás tu nejpříjemnější anebo ještě lépe jich několik různě zkombinujte.  

* Ráno. Nejste-li omezeni časem nebo vám nevadí si přivstat, zkuste si zacvičit hned po probuzení. Pohyb vás efektivně nastartuje, nabije pořádnou dávkou pozitivní energie a jako bonus spálíte velké množství kalorií.

Nemůžete nebo nechcete zahájit den cvičením během pracovního týdne? Vyzkoušejte si třeba o víkendu.

* Večer. Většina lidí se věnuje cvičení v pozdních odpoledních hodinách. Není divu. Cvičení je skvělou relaxační technikou a pomůže vám vypnout po náročném pracovním dni. Zároveň vás příjemně naladí na klidný průběh snění. Dávejte si ovšem pozor, abyste cvičili nejpozději 3 hodiny před ulehnutím do postele. V opačném případě byste mohli ležet v posteli a vejrat jako sova, protože budete po cvičení ještě pořádně nabuzení.

Jezte pomalu a svědomitě

Pomalé a vědomé jídlo je pro mnohé naprosté tabu, a to je obrovská škoda. Věnujte svému jídlu pár drahocenných minut a uvidíte, že se vám to vrátí i s úroky. Princip je naprosto jednoduchý a jasněji sdělit snad ani nelze: Věnujte se u jezení pouze jídlu!

Během jídla si nečtěte, odložte mobily a další předměty, které se netýkají nástrojů určeným ke stolování. Jezte pomalu a vychutnávejte si každé sousto a jeho chuť. Klidně si během toho zavřete oči. Pomalé a vědomé stravování je balzámem pro duši i pro efektivní trávení. Naprosto chápeme, že ne vždy máme šanci si takto jídlo vychutnat, ale když máte čas a příležitost, udělejte to!

Především nyní, na začátku jara se snažte se stravovat lehkými pokrmy a zpestřete jídelníček zelenými potravinami (saláty, špenát, spirulina, mladý ječmen). Tyto potraviny mají perfektní vlastnosti pro očistu organismu a doplníte si i široké spektrum minerálů a vitaminů.

Udělejte něco jinak

Nakonec zabojujte s ničivou všedností a do svého denního programu zařaďte co nejvíce nevšedních činností. Samozřejmě plně rozumíme nevyhnutelnému řádu obvyklého režimu, takže pokud se vám do svého nabitého programu nepodaří vměstnat ani jednu nevšední aktivitu, zkuste vykonat svou všední záležitost nevšedně! Stačí i naprostá maličkost. Například si po cestě z práce v MHD místo civění do mobilu čtěte. I taková zdánlivá maličkost dokáže utvořit úplně jiné vnímání dne.

Snažte se při jakékoliv činnosti zůstat myšlenkami opravdu v přítomném okamžiku a v ničem se neodbývejte, ať už děláte cokoliv.

I-články Facebook Like
  • 1
    Share

Related posts

Leave a Comment

seven + seventeen =